Sammenheng mellom skive i nakken og nervesmerter i høyre arm og venstre nedre brystrygg og ribbein.

Daniel ryggsøyle red kvad 480 2022 02 07 09.46Symptomene: Han hadde skadd skive i nakken med nervesmerter i høyre arm og kom med konstant nakkestivhet, verking bak det høyre øyet og i nakken og ut i høyre albue, tidvis pitring og nummenhet på ytterside samme hånd. Nakkeplager hadde vært der i over 20 år, men en vesentlig forverring fra to måneder før første konsultasjon.

Undersøkelser: MR fra 5 år tidligere viste et lite prolaps på en skive i nedre del av nakken. Nyere RTG-bilder viste også slitasjeforandringer i nakken. Klinisk osteopatisk undersøkelse bekreftet nevrologisk betingete smerter i høyre arm med stor sannsynlighet for prolaps i nakken. Undersøkelsen viste også skeivstilling i midtre og nedre venstre halvdel av brystryggen med nedsatt bevegelighet i brystryggens fremre og bakre side (bindevev og ledd), nedsatt bevegelighet i øvre del nakke, stramme nakkemuskler øvre og midtre del på høyre side og stram i ryggens bindevevshinner. Han hadde hatt et kraftig fall på ryggen for ca. 30 år siden.

Behandlingen: Den osteopatiske undersøkelsen viste at brystryggens spenninger var viktigste sted å starte behandlingen på. Behandling ble utført først på bindevev under venstre ribbeinsbue og leddene mot venstre i brystryggens midtre og nedre del. Deretter ble forsiktig osteopatisk behandling utført i øvre nakke, inklusive spesifikk traksjon på ryggens bindevevsnettverk. Etter fire konsultasjoner var han mye bedre, fungerte godt i jobb igjen og kunne sove hele natten uten smerter. De konstante smertene i hodet, nakken og nervesmertene i armen var borte. Han fikk ytterligere to oppfølgingsbehandlinger.

Forklaring: På tross av de strukturelle forandringene på skiven og slitasjeforandringer i midtre og nedre nakke var det for denne pasienten områdene med nedsatt mobilitet i brystryggen og øvre nakke som var årsak til hans smerter og plager. Den osteopatiske undersøkelsen gav holdepunkter for å finne disse sammenhengene.