Sammenheng med nakkeplager etter bilulykke viste fysiske blokkeringer etter bilbeltet. Det ble funnet nedsatt beveglighet i brystkassa og venstre ribbebue. Oosteopatibehandlingen ble derfor startet på disse stedene.

IMG 0077 Nakke MageSymptomene: Kvinne 31 år, kom med konstante smerter i venstre side av hodet, smerter og stivhet mellom skuldrene, nedre brystrygg og korsryggen, smertene gikk også ut i høyre bein til foten og høyre arm til ring- og lillefinger. Hun var i perioder svimmel, hadde synsforstyrrelser, var uvel, kvalm, veldig sliten, kunne ikke sitte og tålte lite fysisk aktivitet. Dette kom etter påkjørsel 3 uker tidligere. Hun var sjåfør, brukte bilbelte, men bilen hadde ingen airbag. Hun slo hodet kraftig mot venstre dørstolpe. Hun var blitt fullt sykemeldt.

Undersøkelser og osteopatibehandling: Klinisk nevrologisk undersøkelse var normal. Hun hadde mange funn med vevsspenninger og tap av bevegelighet i nakken, korsryggen, brystkassa og spesielt på venstre side under ribbeinsbuen. Ved osteopatisk behandling på bindevevsnetteverket og muskulatur i halsen og venstre kjeve samt under venstre ribbebue, ble bevegeligheten i nakken umiddelbart bedre. Ved neste konsultasjon angav hun bedring med mindre smerter i høyre arm, mindre hodepine og hun var generelt mykere. Etter 3 konsultasjoner hadde hun begynt å jobbe igjen. Hun kom totalt til 7 konsultasjoner. Da var hennes symptomer borte og belastningsevnen hadde økt til det normale.

Behandlingen ble først utført  på tap av bevegelighet i forbindelse med bindevevsnettverket, fordi disse hadde innvirkning på nakkens bevegelighet. Den osteopatiske undersøkelsen gav holdepunkter for dette.

Foto: Ingunn Backe Wennberg. Fotograf: Dag Roar Wennberg.