Sammenhengen til ryggsmerten hso den unge mannen var fra nakken, samtidig som hodepinen hadde årsak fra halebeinet. Behandling øverst i ryggen, altså nakken endret korsryggplagene. Og for å få nakkeplagene til å lindres ble fysiske blokkeringer i korsryggen behandlet.

IMG 0071 Nakke BekkenBehandling for ryggsmerter i korsryggen: Mann 29 år, stivhet og verking i korsryggen samt hodepine, kom til osteopatisk behandling. Han hadde i barneårene vært utsatt for fallskader mot ryggen, halebeinet og hodet. Etter osteopatisk undersøkelse fant osteopaten nedsatt bevegelighet i nakkens øvre ledd. Disse ble behandlet med forsiktige osteopatiske teknikker og smertene i korsryggen forsvant. Etter tre konsultasjoner tålte han å løfte og bære igjen.

Behandling for hodepinen i bekkenet: Videre ble det utført osteopatiske teknikker på vevsspenninger i området rundt halebeinet. Etter ytterligere to konsultasjoner var hodepinen borte.

Sammenhengene: Det er kanskje overraskende at behandlingen av nakken skaper bedring i ryggen. Likeså at behandling av halebeinet skaper bedring av hodepinen.  Det er mange strukturer som forbinder hodet og korsrygg. Og anatomisk er korsryggen den ene enden av ryggen og hodet i den andre enden, altså deler av den samme strukturen. Er det blokkering i den ene enden ledes komensasjoner og kan gi feilbelastninger et helt annet sted i ryggsøylen.

Foto: Ingunn Backe Wennberg. Fotograf: Dag Roar Wennberg.