Sammenheng mellom smerter øvre brystrygg og fysiske blokkeringer i nedre del av magen. Grundig undersøkelse viste at forklaringen var kontinuitet av bindevev fra nedre del av maven og opp i brystryggen.

BKL3048Fotog Arild Brun Kjeldaas kvad 480Symptomer: Hun kom til osteopat med smerter i øvre del av brystryggen og var sliten i samme området, og hun hadde såre smerter i øvre del av nakken. Holdningen viste økt krumning i brystryggen og økt svai i nakken. Osteopaten fant ved undersøkelse arrvev i bindevevsnettverket i nedre del av høyre mageregion. Hun hadde tidligere hatt en sykdom i dette området.

Behandlingen: Arrvevet ble behandlet ved kun en osteopatisk konsultasjon, pasienten kunne rette seg bedre opp og smertene i brystryggen og øvre nakke forsvant, og stivheten ble borte.

Forklaringen: Det er en kontinuitet av bindevev fra nedre del av maven og bekkenet og opp i brystryggen. Arrvevet i nedre del av magen ga et drag i bindevevsstrukturer videre oppover magen og helt opp i brystryggen, som førte til den krumme holdningen her. Forsiktige osteopatiske teknikker ble utført. Det løsnet draget foran i magen og hun ble rettere i ryggens øvre del. Musklene her ble ikke lenger overstrukket og smertene og slitenheten forsvant. Ved å kunne rette seg opp i brystryggen, unngikk hun å kompensere med utpreget svai i nakken. Her kunne hun rette seg opp og smertene i nakken forsvant uten lokal behandling.